Balek


korg penah x maser kecik-kecik dulu mak suh balek umah biler ari da magrib kehkeh... aku pon beser kene haha... maser kecik-kecik nakal sgt haih.. slalu la kne rotan.. haaa biler da besar neh laen lak citer.. hah biler da besar panjang laen pulak citer nyer.. ak biler da dok melaka neh... malas bebenor nk balek kg.. byk program menanti (PSM..berpoye2...PSSCM..bla..blaa kehkeh) sampaikan mak ak tnye hah ko neh biler nak balek neh hahaha.. adeh da mcm anak derhaka plak ak hihi... hokey mak... sy menurut perintah.. sy balek sekarg!!!!!

p/s: mahu balek mlm neh naek bas mara liner... TRG!!!! ak datang!!!<-- doakan sy selamat pergi dan balek ye...

Rambang Mata

ghairah mencapai angan-angan....
-
-
-
suatu kehendak atau keperluan
-
atau
-
berpegang pada yang lalu
-
huhu masih dalam kajian.... kajian demi kajian.. keghairahan tiada penghujung... ewww
kesabaran tiada lagi.. harus ku miliki dengan sepenuh hati hakiki..
oh.. oh..oh..
harus ku pasang tekat atau terus rambang mata dalam khayalan

p/s: alamak... puisi aper neh kredit pd kak dewi hihihi

Hantu

korg penah tgk hantu??

jumper hantu??

hantu tegur??

saper penah jgn angkt tgn.. diam jer kikiki..
.
neh nk tunjuk video wat ak seram sejuk jek... syes oOOO seram ah... xtau la kan kot dier tipu je kan... tp cm real jew.. ewww byk ag video dier lam youtube kehkeh.. siler la tgk..
tpkan penah korg fikir caner anto mesia, cane hantu cine, caner hantu omputeh kehkeh.. laen2 kan hahaha so saper nk jawap neh hahahaa.. bygkan pggl bomoh mesia suh halau hantu omputeh haha agak2 korg buleh kew..
.
.
.

p/s: jom tgk citer hantu hihihi...

Transfomer 3

huhhuhu xsabarnye nk tggu filem neh n tgk 3D... huhu.. sgt mengagumi penciptaan filem neh.. antara filem yg ak seke selepas Iron Man.... nntikan kemunculannye pd 7.1.2011


p/s: kesukaan sukar diubah.. keazaman sesuatu yg berbeza....adios!!

Dadali- Disaat Aku Mencintaimu


Mengapa kau pergi
Mengapa kau pergi
Di saat aku mulai mencintaimu
Berharap engkau jadi kekasih hatiku
Malah kau pergi jauh dari hidupku

Menyendiri lagi
Menyendiri lagi
Di saat kau tinggalkan diriku pergi
Tak pernah ada yang menghiasi hariku
Di saat aku terbangun dari tidurku

Aku inginkan dirimu
Datang dan temui aku
Kan ku katakan padamu
Aku sangat mencintai dirimu
Aku inginkan dirimu
Datang dan temui aku
Kan ku katakan padamu
Aku sangat mencinta

Menyendiri lagi
Menyendiri lagi
Di saat kau tinggalkan diriku pergi
Tak pernah ada yang menghiasi hariku
Di saat aku terbangun dari tidurku

Aku inginkan dirimu
Datang dan temui aku
Kan ku katakan padamu
Aku sangat mencintai dirimu
Aku inginkan dirimu
Datang dan temui aku
Kan ku katakan padamu
Aku sangat mencinta

Semoga engkau kan mengerti
Tentang perasaan ini
Maaf ku telah terbuai
Akan indahnya cinta
Maaf sungguh ku tak bisa
Untuk kembali padamu
Maaf ku telah terbuai
Akan indahnya cinta

Aku inginkan dirimu
Datang dan temui aku
Kan ku katakan padamu
Aku sangat mencintai dirimu
Aku inginkan dirimu
Datang dan temui aku
Kan ku katakan padamu
Aku sangat mencinta

Aku inginkan diri mu
Datang dan temui aku
Kan ku katakan padamu
Aku sangat mencinta

mode: masih jiwang LOL..

Mode:Romance - ku ingin kamu


Artist : Romance
Lirik Lagu : Romance - Kuingin Kamu

Romance - Kuingin Kamu

demi semua yang aku jalani bersamamu
kuingin kau jadi milikku
kuingin kau disampingku

tanpa dirimu ku hanya manusia tanpa cinta
dan hanya dirimu yang bisa
membawa surga dalam hatiku

ref:
kuingin engkau menjadi milikku
aku akan mencintaimu
menjagamu selama hidupku
dan aku kan berjanji
hanya kaulah yang kusayangi
ku akan setia disini
menemani…

sentuhanmu
bagaikan tangan sang dewi cinta
yang berhiaskan bunga asmara
dan membuatku tak kuasa
back to ref

di setiap arung gerak
tersimpan di hati kecilku
bahwa dirimu terindah untukku
back to ref

ref2:
selama ku masih bisa bertahan
selama ku masih bisa bernapas
selama Tuhan masih mengijinkan
kuingin selalu menjagamu

back to ref2 [3x]
selama ku masih bisa bertahan
selama ku masih bisa bernafas


p/s: jiwaku seakan ingin berdansa

Radang punca ketumbit


KETIKA kecil dulu, sesiapa yang ada ketumbit pada mata pasti menjadi bahan usikan sekeluarga kerana ia sering dikaitkan dengan tabiat buruk iaitu mengintai orang.

Kalau ketumbit itu kecil, tidak mengapalah kerana tidak ramai yang akan perasan, tetapi ia jadi masalah jika benjolan seperti jerawat di tepi mata itu besar sehingga menyebabkan rasa sakit selain malu diusik.

Sebenarnya ketumbit tiada kaitan langsung dengan tabiat mengintai kerana ia sejenis keradangan pada kelopak mata yang disebabkan oleh jangkitan kuman.

Biasanya bakteria ini membiak di akar bulu mata sebelum menimbulkan masalah.

l Mitos

Usikan mengaitkan ketumbit dengan tabiat buruk berkenaan perlu dihentikan, terutamanya jika ia berlaku pada anak yang berjiwa sensitif kerana ia boleh menyebabkan mereka jauh hati dan rendah diri.

Sebaliknya, terangkan keadaan sebenar mengenai masalah yang berlaku pada mata mereka.

Ketumbit boleh dibahagikan kepada dua jenis. Yang pertama akibat jangkitan kuman pada pangkal bulu mata.

Jenis kedua ialah keradangan yang disebabkan penyumbatan pada kelenjar yang menghasilkan minyak untuk menentukan bulu mata kalis air (kalazion).

Ketumbit tidak berbahaya, tidak kira saiznya besar atau kecil. Ia tidak menjejaskan penglihatan seseorang, tetapi boleh menyebabkan kesakitan disebabkan berlaku bengkak pada satu kawasan kecil yang sensitif di kelopak mata.

Kadang kala, seseorang boleh mendapat lebih daripada satu ketumbit pada satu masa, tetapi usah risau kerana ia tidak berbahaya.

Selain benjolan merah pada kelopak mata, antara gejala lain yang mengiringi ketumbit ialah:

n Mata berair.

n Mata terasa gatal, terutama jika ada habuk.

n Mata menjadi sensitif terhadap cahaya.

n Kelopak mata menjadi merah dan bengkak.

Kalazion

Biasanya ketumbit mengambil masa tiga hari sebelum ia pecah dan kering. Bagaimanapun dalam kebanyakan kes, ketumbit akan sembuh dalam tempoh seminggu.

Ketumbit jenis kedua yang disebabkan penyumbatan kelenjar minyak (kalazion) pula 'tumbuh' lebih perlahan dan jika ia terlalu besar, ia mungkin boleh mengganggu penglihatan.

Rawatan utama untuk ketumbit ialah pembedahan kecil atau penggunaan antibiotik setempat yang harus diletakkan ke dalam mata bagi merawat jangkitan kuman.

Pembedahan juga hanya diperlukan untuk ketumbit yang disebabkan oleh penyumbatan pada kelenjar di kelopak mata selepas rawatan antibiotik setempat tidak berkesan.

Selalunya ia berlaku selepas keradangan berlanjutan melebihi dua minggu.

Pada peringkat awal, kalazion dapat dirawat dengan meletakkan antibiotik dan diikuti dengan menuam mata dengan kain yang direndam dalam air suam untuk mengatasi penyumbatan pada kelenjar di kelopak mata.

Ini harus dilakukan sebanyak tiga kali sehari selama seminggu.

l Rawatan

Ketumbit juga tidak menyebabkan kebutaan! Ini kerana ia hanya membabitkan kelopak mata.

Fungsi melihat bergantung kepada kesihatan biji mata dan kesihatan mata tidak terganggu apabila ada ketumbit.

Ketumbit boleh menyebabkan sedikit gangguan penglihatan jika ia menjadi terlalu besar dan menekan pada bahagian tengah mata, di mana ia menyebabkan astigmatisme.

Anak yang sering mendapat ketumbit juga bukannya kurang sihat. Sebenarnya ia cuma jangkitan kuman dan boleh berlaku pada sesiapa sahaja.

Ketumbit tidak berjangkit kepada orang lain! Ini kerana ia berlaku disebabkan penyumbatan pada kelenjar tarsal mata pesakit.

Jika berlaku ketumbit pada kelopak mata anak anda, segera berjumpa doktor untuk mendapatkan antibiotik dan memulakan rawatan untuk mencegah pembesaran ketumbit.

Pembedahan kalazion untuk golongan dewasa dan kanak-kanak juga berbeza dan hanya dilakukan jika perlu.

Untuk orang dewasa, selalunya ia dilakukan dengan pembedahan menggunakan bius setempat dan tidak menyakitkan.

Bagaimanapun, kanak-kanak akan memerlukan bius am (penuh) untuk menjalani pembedahan ini atas sebab-sebab yang jelas.

sumber: berita harian

Profesor Dr. Muhaya Mohamad Noor


P/s: baru ku tahu kuikui.... sharing is caring

Fuzzy Relation & Neural Networks

alamak.. tetibe trkenang pd bende neh... teruk btol blajo dulu kahkahkah.. klu kls neh mmg tdo ... tp sib baik la blajo bende neh...bru phm psl otak robot....hah otak ak pon da mcm robot da... haih mmg btol la otak ak ngah berselirat ngan neural yg ntah pe bende neh... byk yg ak fikir oh tidak.... still fuzzy ..... fuzzy... fuzzy or sumething ~~~~ zzZzzzzzz

p/s: rahsia hati yg hakiki

Nasi Ayam Spesel

Haa.. hari neh kite blaja wat nasi ayam yer.. puan2.. rini chef wan nk aja wat nasi ayam.. mane2 yg xreti tuh leh la blajo yer kehkeh

Bahan-bahan ( 6-8 orang )

Untuk rebus

-1 ekor ayam dipotong ikut suka besarnya (x potong pun boleh)

- 2 ulas bawang putih

- 2sm halia yg diketuk

Untuk perap

>1 sudu besar kicap pekat

>1 sudu besar sos tiram

>1cm halia

>2 ulas bawang putih

>sedikit kicap cair

Untuk nasi

- 5cwn beras

- 3 sudu besar butter

- 1cm halia- ditumbuk

- 4 ulas bawang putih -ditumbuk

- air rebusan ayam tadi secukupnya

- sedikit garam.

Bahan sos

> 5biji cili merah

> 5 ulas bawang putih

> 2cm halia

> 1 sudu teh cuka, garam, gula

> 1/2 cawan air

Untuk sup

@lebihan air rebusan ayam

@1 biji bawang besar kisar

@rempah sup

@garam

@daun sup yg dihiris.

Cara-cara

  1. Ayam dipotong ikut suka besarnya (x potong pun boleh)..bersihkan dan di lumur dengan 2 ulas bawang putih yg ditumbuk dan 2sm halia yg diketuk..dan rebus hingga empuk
  2. Toskan ayam dan perap dengan bahan-bahan untuk perap selama 15-20min. Goreng hingga garing.
  3. Basuh beras dan toskan. Panaskan butter, tumis halia dan bawang putih hingga garing. masukkan beras, terbit bau, masukkan air rebusan ayam secukupnya dan garam. Masak seperti biasa.
  4. Untuk sos-blendkan semua bahan diatas. boleh ditambah tomato sos/sos cili jika suka. Boleh juga dimasak sebentar (jika suka)
  5. Untuk sup- air rebusan ayam didihkan bersama bawang besar, rempah sup, garam dan daun sup tadi.

P/S: haaa.. kepada pihak yg berkenaan siler amik tindakan yg selanjutnye ye hehehe

1.

tibe2 mlm neh update belog

haih... tetibe rase gatal tgn.. xtau naper...
xpe la tulis ckit pon jd... ZZZZzzzz
da ngantok dak.. mahu tdo
penat balek penang xilang ag ditambah pula xdpt mkn nasi ayam ag huhu
byk mahu dikongsi neh... tp nnti la.. mesti kak dewi pon da update???(yeke)

p/s: mahu memburu nasi ayam jer mggu neh siap la.. kehkeh

RAYA==>KAWEN==> REUNION

sudah lame tak menjengah belog sy neh... sedah berhabuk sgt2 maklumlah.. sgt2 buzy ngan study.. maaf yer kwn2.. terutamanya tuan puteri dan kak dewi.. sudah lama tidak berkunjung ke alam impian dan inspirasi... kesempatan ini.. sy ingin mengucapkan selamat hari raya aidilfitri dan maaf zahir batin pada sume kwn2 & blogger2... maaf zahir batin jika diri ini tersalah kata terlanjur bicara..
tehee.. raye taun nih xbape meriah tp best sgt coz leh jumpe kwn2 lama... ader gak member2 yg bertunang dan kawen tehee..(diri ini bile lg neh :b)

reunion umh cg norfaridah
sambil menghabiskan cuti sempt jugek wat reunion hihi teman skolah kebangsaan maras hoh dekat 10 taun gak xjmpe.. rindu sgt2.. sume da besor jd mak n ayah org da.. dulu comot2 jer kihkih... byk kisah lamer diborakkan termasuklah kne mara ngan cikgu tehee.. cikgu pon nampak epi je. sebenarnye da lame rancang tp asyik xjd jer.. alhamdulillah taun neh jd lak dengan tibe2... time ksh pd membe2 yg hadir dan pd yg xdpt dtg nnti kiter wat reunion laen

membe opis kawen
tahniah sy ucapkan kpd saudara odee kerana telah selamat mendirikan rumahtangganya bersama gadis pilihannya semoga berbahgia sehingga akhir hayat..amin

p/s:maaf yer kali neh post panjang ckit

Saturday

alamak.. xle pkir name laen ag... kne edit ckitt ngan die nih gak ==>kak dewi gak LOL... kerana melalui hari yg sme sepertinya... terpaksa melalui hari-hari yang sukar... perancangan masa kne tepat ngeh2... mahu menghadiri sume mjlis tp xsempat :O... terpaksa melupakan majlis kawen kwn
( sma2 berdoa smoga beliau n pasangan bahgia selamanya).. maaf yer.. menghadiri mjlis pertunangan sepupu kerana kedatangan bonda n saudara lg penting.... habis jer mjlis berangkat ke melaka menghadiri mjlis di melaka... smoga slmat pergi n sampai.. adeh... ahad terpaksa balik ke KL smbung keje balik

p/s: kak dewi mesti kerinduan akan kepulangan puteraImpian ngeh3!!! puteriImpian dok umah diam2 hehhee

Cara Samak

kali ni sy nk berkongsi ngan kwn2.. cara beristinjak najis mughallazah ngan betul mungkin ad yg masih xtau nih n amik ringan.... bende wajib disucikan sblm beribadat, jika tidak ibadat kite tidak sah.

Mengikut pendapat Mazhab Syafie wajib dibasuh tempat yang terkena najis Mughallazah sebanyak tujuh kali iaitu satu kali dengan menggunakan tanah (air tanah) dan 6 kali lagi dengan air mutlak (air suci pada dirinya dan dapat menyucikan orang lain). Jika di dapati najis itu tetap ada ain (nampak), baud an rasanya maka ia perlu dibasuh lagi dengan air mutlak sehingga hilang najis tersebut.

p/s: renung-renungkan dan selamat beramal

Owh Owh Owh

hari minggu yg sgt kritikal... mcm2 ingin dilakukan... masih membilang hari.. adeh
mcm status makcik mude tu hihihi

Membilang Hari

............................................
entry kali nih penuh emosi
sedey pon ad, rindu pon ad.....
adakah ak akn merindui ini...
suasana opis
wlpn mereka sume suke membuli ak tp mereka juga la yg byk memberikan tunjuk ajar pd ku.. mereka sgt happening.. sungguh cepat masa berlalu.. pejam celik-pejam celik da hampir 7 bulan ak di bumi KL ini.. yg meninggalkan seribu erti.. mengajar ak utk erti kehidupan... mcm2 gelagat manusia boleh dilihat... ad yg sgt baik... ad yg suke amik kesempatan je... tp itulah kehidupan... yang penting kite kne la baik ngan sume org.. InsyaAllah org akan baek pd kite..

member sekerja yg sgt baik
sedar x sedar.. ak da hampir meninggalkan sume ini.. kembali ke bumi bersejarah... menyambung perjuangan yg belum selesai.... akan ku sudahkan...YeaHhhhhhh!! selamat tggl bumi Lumpur...

p/s: perasaan itu sgt indah...

!khlas

anda ikhlas?
cmne yg boleh ditafsirkan ngan ikhlas....
klu kite sedekah kt org bole ker kite ckp saya ikhlas ni..
ikhlas ker cm2??? terpulang la pd pendapat individukan... yg penting ap yg kite buat adalah utk mendapat keredhaan dariNya.. tu yg paling penting...

IKHLAS

(Ust. Hasrizal Abdul Jamil)

Al- Imam Asy Syahid Hasan Al-Banna berkata :

“Yang saya maksudkan dengan ikhlas ialah setiap akh Muslim mestilah mengharapkan keredhaan Allah dan ganjaran pahala dari-Nya. Semua perkataan, amalan dan jihad tidak memandang kepada sebarang keuntungan, kemegahan, gelaran, kedudukan terkemuka atau mundur. Dengan itu beliau menjadi tentera fikrah dan aqidah, bukan tentera yang mengejar sesuatu atau kepentingan.”

Firman Allah swt di dalam surah Al-An’am 162-163 yang bermaksud :

“Katakanlah olehmu: Sesungguhnya solatku, ibadatku, hidupku dan matiku adalah kerana Allah Tuhan semesta alam. Tidak ada sekutu bagi-Nya dan dengan yang demikian itulah aku diperintahkan.”Dengan itu akh muslim dapat memahami slogan yang sering dilaungkan : “Allah matlamat kami, Allah maha besar, bagi Allah segala pujian.”

Keterangan

Ikhlas ialah melakukan amalan semata-mata mencari keredhaan Allah swt, tanpa dicampuri dengan tujuan dunia. Amalannya tidak dicampuri dengan keinginan dunia, keuntungan, pangkat, harta, kemasyhuran, kedudukan tinggi di kalangan manusia, meminta pujian, lari dari kejian, mengikut hawa nafsu yang tersembunyi atau lain-lain lagi yang boleh dihimpunkan dalam : “Melakukan amalan bukan kerana Allah.” Ikhlas dengan makna ini adalah buah dari tauhid yang sempurna iaitu mengesakan Allah taala dalam ibadat. Kerana itulah riya’ (menunjuk-nunjuk) yang merupakan lawan kepada ikhlas adalah perbuatan syirik. Syidad bin Aus berkata : “kami mengira riya’ adalah syirik kecil pada zaman Rasulullah saw.”

p/s: keikhlasan rahsia dalam rahsia

Satu Perjuangan

hari ini sorg membe lame post lagu nih..... sgt nostalgia... bile dgr lagu nih meremang bulu roma...
ni lagu dari brothers... bile dgr balik teringat balik memori zaman skolah dulu.... Jom kite sama2 hayati liriknya... sgt menaikkan smangat.. kepada membe2... jgn putus asa yer..



Satu Perjuangan

Artist: Brothers
Song Category: Nasyid
Syukur Pada Yang Esa
Rahmat PemberianNya
Persaudaraan, Keharmonian

Jalinkan Kasih Sayang
Hulurkanlah Bantuan
Kepada Yang Memerlukannya

Mari Kita Bina Satu Ummah Majujaya
Mula Diri, Keluarga, Sahabat
Masyarakat Dan Negara

Dengan Satu Perjuangan
Satu Arah Tujuan
Di Bawah Rahmat Yang Esa

Kita Melangkah Seiringan
Satu Perjuangan

Rintangan Pasti Melanda
Jangan Undur Walau Selangkah
Teruskan Perjuangan
Hingga Ke Akhirnya
Andai Kau Gugur
Andai Kau Syahid
Kau DiredhaiNya

Boring Weekend



huhuhu hujung minggu yg membosankan...
arghhhhhhhh... kak dewi bersuka ria di singapore meninggalkan sy disini.. adeh jelesnyeeee... terpakse la melayan puteri membebel lam belognye huh... hihhi die da makin cggh skrg muahaha ap org ckp.. da lwn tokey... abes la lau kak dewi tgk belog dier mesti jeles nih.... dpt 3 award skali gus adeh...jeles lg... dgn ketiadaan lappy sy.. sume jd boring.... en lappy sile cpt sembuh yer... sib baik mase leh ngan layan movie hihih.. Jom sok p alamanda tgk A-Team... dgr citer mcm best
menunggu miggu dpn adalah hari yg busy utk sy... hihihi...

p/s: terpakse melupakan apa yang ada dalam memori...

Revive

buah hati pengarang jantung

hohoho.. sudah lame sy xupdate belog yer... sumernye kerana laptop sy sakit.. kne hantor p jmpe bomoh suh tiup ckit bg sume hantu2 kt dalam kuar hihii... utk update kali nih.. sy bru mendapat berita laptop sy da siap.. kihkih... siap sedia la kamu2 sume kat belog impian n sekutu2nya akan diserang... thanks to datasonic kerana sudi menaja laptop sy hihiihi.. mahal giler nk baiki mobo lappy sy... adeh so bulan ni kopak ckit ye.. lau company x taja alamaknye sy tersgt la kopak hihihi.... pape pon highpoint service bg service yg terbaek wlpn mahal ckit... wait for my lappy appearanced ye...daaaaa!!!

p/s: sudah tau xmahu mengaku lagi LOL...

Menghitung Hari

wah2 menghitung hari?? cm nk kawen jek hihihi... sabo2.. akan adnyer...(kredit 2 kak dewi kekekeke xsabo menghitung hari kak dewi nih haih) menghitung hari nk msk sem balik huhuhu keje da nk abis... sedey lak nk tgglkan tempat keje yg hapening nih... xpe2... InsyaAllah de rezeki diri ini akan kembali ke sini... dgn membawa segulung ijazah...Amin... disamping 2.. debaran kemunculan project final yg scary huhuhu(menakutkan)... pelbagai cabaran perlu ditempuhi nnti... sabar wahai diri ini.. perjalanan masih jauh.. Ya Allah teguhkan lah imanku dan tingkatkan la kesabaranku agar dpt menempuhi cabaran dgn jayanya...

p/s: masih berteka teki wlpn sudah terang lg bersuluh.. LOL

Kembali ke Alam Impian

setelah sekian diri ini sudah lme xmenjadi pengunjung setia belog.... hinggakan alam Impian semakin suram hihihi( lebey2 lak). setelah kak dewi turun ke dunia utk menguatkan smngat pd diriku.... Maka dengan penuh bertenaga diri ini kembali ke Alam Impian.... Senjata Misteri msh belum pulih dari kecederaan, memerlukan tiupan sang bomoh IT utk memulihkannya.... Harap senjataku pulih seperti sedia kala... dikala kak dewi kembali ke Alam Inspirasi.. meninggalkan sang puteraImpian mengganas di Alam Impian.... Datang pula puteriImpian nk menyebuk kekeke..... tp xpe... puteraImpian tetap ske... Eh.. tp dimana nenek kebayan(Omot le 2hihihi) dah lme mendiami danau digital xkuau2.... masih bersedih?(simpati ngan nenek)......hehehe

p/s: hanya yg memahami kpd yg difahami... sekian

mode Yang Terindah

hehehe.... terngiang-ngiang lagu ini difikiran... maaf ye kak dewi n tuan puteri terpaksa melupakan anda berdua seketika... tibe2 hati ini berbunga-bunga riang kekeke.... maklum la lam hati de taman... sori yep lagu ni xbest nari hahaha.... so sile hayati liriknya....



Lirik Yang Terindah – Dakmie (OST Adamaya)

Semenjak kau hadir dalam hidupku
Tiada lagi keresahan
Kau mengetuk pintu hatiku
Tanpa sedar hingga ku izinkan

Kau yang bernama cinta
Kau yang memberi rasa
Kau yang ilhamkan bahagia
Hingga aku terasa indah

Maaf jika ku tidak sempurna
Tika bahagia mula menjelma
Bila keyakinan datang merasa
Kasih disalut dengan kejujuran

Mencintai dirimu
Merindui dirimu
Memiliki dirimu
Hingga akhir hayat bersama kamu

Kau yang bernama cinta
Kau yang memberi rasa
Kau yang ilhamkan bahagia
Hingga aku terasa indah

Kau yang bernama cinta
Hingga aku rasa indah

p/s: ungkapan pd yg sgt berkaitan shj... sile alert yehihihi

Camping @ PD

maaf ye sume peminat2 sy... da lme xupdate blog.... entry kali ni penuh emosi.... dimana diri ini sgt merindui kak dewi n tuan puteri huhuhuhu...
merenung dikejauhan

minggu best la..... camping ngan membe2 opis ke PD... best oooooo.... cuci mate pon best hahaha... terpakse melupakan kak dewi n tuan puteri buat sementara kerana diri ini xcukup mate nk melihat awek2 yg bersepah hahaha( jgn mare yep)

naek banana bot
kami sume naek banana bot... sungguh enjoy hahahaha

bersedia utk dilepaskan...yeahhhh

dibena family
ni la kwn2 opis sy..... really friendly n joyfull... luv u all... memories for ever....
nicekan gambo nih hehehe
wlpn penat tp enjoy la.... bermcm2 rintangan nk wat camping ni... tp at last berjaya gak... my last month at dibena.... huhuhuhu sedey.... Hope dibena team will succes in this NGN project.... be strong alll....

p/s: akak sile jgn jeles kekeke


selseme

hujung mggu yg kurang selese... kne flu... nk minum sejuk pon xboley huhuhu tekak ni sakit je... nk g jmpe doktor mls.. dok umh je la... tgk tv lyn fb... borinnyee...
aaaaachoomm....achommm... adeh... cm nk tercabut je idung comel nih haih.. srooot...srooottt....

p/s:doakn sy cpt sembuh eaa... nk nasi ayam... mengidam nih utk org2 berkenaan ye.. hhehee



Alhamdulillah.....

Rase kesyukuran yg xdpt digambarkan melalui kata-kata... bile menerima anugerah dr Allah.... impian yg telah lame dipendam kini telah dicapai.... Sesungguhnya Allah Maha Pengasih dan Penyayang... berusahalah utk memburu impian... ingtlah rahmat Allah tiada penghujungnya pd hambanya... kegagalan bkn penghalang.... hanya ujian

p/s: itu je utk entry kali ni... time ksh pd yg berkenaan..

kepenatan kekerjaan...

smlm berhadapan dgn nombor-nombor yg berjuta juta, smpai mate pon da naik juling da... yg no 2 xciap ag da kene wat benda laen lak haih
rini berhadapan ngan blok MDF yg juga berjuta juta.. da la kecik2... kne verify la tarik jumper la... 2 xmsuk ag yg kne marah...arghhhhh....
process verification 20000 subscriber Wangsa Maju

adeh... sabar wahai diri ini bak kate Kak Dewi(kredit kpd kak dewi ngee!!)

"Orang yang cemerlang melihat setiap halangan sebagai peluang untuk mengasah potensi, manakala orang yang tidak cemerlang menganggap setiap halangan sebagai alasan yang menyebabkan kemundurannya"

so diri ini kne tabah utk menhadapi cabaran hidup wlpn dugaan yg dtg hadapi dtg tenang n sabar... sy xde alasan utk mengundur ke belakang... halangan itu telah ditetapkan Allah utk menguji hambanya...:).. tq kak dewi n tuan puteri kerana memberikan semangat xlpe pd makcik omot(kne sebut ke?? hah hentam saja la) yg biase memberi kutukan membina :) hanya Allah dpt membalas jasa kamu semua...

so think positive okey....
p/s: masih belum yakin boleh menghadapi ujian kali ini..:( pengalaman mengjar diri ini jgn terlalu yakin... kne berwaspada


Ujian tetap Ujian


haih.. debaran mkn terase... Ya Allah.. permudahkan lah urusan hambaMu ini... Jauhilah dr segala gangguan syaitan yg suka menyesatkan hambaMu ini... Keinginan hambaMu ini terlalu tggi untuk sekeping kertas..... Berikanlah aku kekuatan utk melaksanakan segala urusanMu didunia dan diakhirat.... Amin

p/s: pd yg berkenaan sile doakan sy yep hehehe

Hikmah Disebalik Musibah

haih... minggu ni plg memenatkan dlm idup sy berbanding mggu2 yg laen sbb de report yg perlu disiapkan... epi tgk dak2 laen da hbs LI pas2 wat report tanpa gangguan hehe tp dri ini sdg berjuang membuat report smbil bekerja... Sy percaya adnya rahmat Allah pd hambanya.... memberikan sy kekuatan utk menyempurnakan tugas tersebut... tepat jam 3 ptg report berjaya disiapkan lalu di pos pd En Aizan tercinta....
yey!!!! siap sudey

lokasi kejadian yg tragis
pas je pos report pas2 g bank jap... dataran maybank kt bangsar..smpi jek pusing2 1 bgnn cri parking mtr tp xjmpe gak lol... last parking depan 2 je hahaha... ingtkan kjp je tp urusan lme gle lol...kuar2 maybank da nk ttp da... smpi2 jek tgk ad kelainan ngan mtr... ade yg kurang.....hah!!!!!!! helmet xde... comfirm kne curi.... alahai berakhir sudah riwayat helmet kesayangan ku... okey2 ckp fkr sal helmet... cmne nk balik ni helmet xde ni.... arghhhhh selambe r.... hihihhi ngan selambernye sy meredah 1 bangsar naik mtr xpki helmet hahaha syukur xde polis hahhaha... smpi2 opis mntk tlg sorg membe opis hntr p kdi mtr bli helmet.. time ksh kwn.. msh ad yg sudi membantu.... xrugi ad rmi kwn nih... n baik pd org..... wlpn musibah terjadi... percayalah rahmat Allah sentiasa ada pd hambanya..... :) so take all positive k.

helmet kesayanganku huhu...
p/s:beringat la sblm kne... da kne amik pengajaran... care all my frens..


How to Drive a Manual Transmission Car




Langkah-langkah

1. Terdapat 3 pedal pada kereta transmisi manual. Dari kiri, klac, brek dan minyak.
2. Perhatikan pada tombol gear, kebanyakan kereta yang baru mempunyai tiga H, gear satu, tiga dan lima berada diatas. Manakala gear dua, empat dan gear undur berada di bawah. Di tengah garis H ialah neutral.
3. Pastikan
brek tangan dalam keadan tidak diturunkan dan kereta berada diatas jalan yang rata.
4. Tekan pedal klac kebawah dan gerak gear ke posisi neutral.
5. Hidupkan enjin.
6. Gerakkan gear ke gear satu sambil kaki menekan klac.
7.
Gunakan brek kai dan lepaskan brek tangan.
8. Lepaskan brek kaki apabila ingin bergerak.
9. Lepaskan pedal klac perlahan-lahan. Apabila anda mendengar bunyi enjin menjadi semakin perlahan, perlahan-lahan tekan pedal minyak sambil melepaskan pedal klac. Kereta akan mula bergerak kehadapan.
10. Pecut perlahan-lahan sehingga kereta mencecah 3000 rpm, lepaskan pedal minyak sambil menekan pedal klac dan tukar gear ke gear dua. Pastikan gear masuk dengan kemas.
11. Lepaskan pedal klac perlahan-lahan smbil menekan pedal minyak.
12. Ulang proses pertukaran gear ini pada 3000 rpm sehingga anda memandu pada kelajuan yang diinginkan.
13. Lepaskan pedal minyak perlahan-lahan apabila ingin mengurangkan kelajuan.Tekan pedal klac perlahan-lahan dan tukar ke gear lebih rendah. Apabila berada di gear rendah lepaskan klac perlahan-lahan dan tekan brek.
14. Berhentikan kereta dengan menurunkan gear ke gear dua. Gunakan klac sebaik sahaja kereta ingin berhenti.
15. Gunakan langkah yang sama seperti diatas untuk mengundurkan kereta.

p/s: marilah beringat dan beramal ..peacee

DIBENA Dulu Kini & Selamanya

DIBENA Dulu Kini & Selamanya
huhuhu.... rini last prektikal kt cni... byk suke duke telah dilalui bersme dak2 dibena yg sememangnye sempoi... tidak akan ku lupe hgga akhir hyt.... wlpn korg slalu buli ak... tp ak xsabo nk buli korg balik ahahaha... siap la..

mkn mlm dibena...terbaekk

wlpn diorg2 ni ske buli sy(coz plg mude haha) tp sy tau lam atie diorg syg ak sy... bak kate adnan.... lam ati de taman... ehehehe thks guys... korg sume mmg sempoi
ulu yam...picnic plg best

didedikasikan pd Kak Nora n En Zairi yg telah byk "membuli" sy.... haa.. juga sedare odee, bob, mira kecik n besor.... en baha, umar, mahadi dan dak2 dibena yg laen sori la.. mane2 yg xsebut tuh... limit tagg ahaha lol..
besday bos...
ahaha wlpn LI da abis... cabaran nk wat report lak nih.. adoiyai... fenen kepala den... adeh wat report smbl bekerja lol.. penat siot(ehehe dok opis maen mukabuku jek ahahah) kdp kwn2 yg laen... slmat bercuti...

p/s:last day praktikal.. not last day at dibena hahaha

Tips Melentur Hati Wanita

Topik ini tentu sekali akan buat ramai kaum wanita merasa bengang dan tidak bersetuju tetapi merasakan topik ini perlu dipertengahkan kerana ianya penting dalam mengekalkan keharmonian sesuatu perhubungan.

Wanita mempunyai perangai unik di dalam perhubungan iaitu gemar merajuk dan ‘membuat perangai’. Sikap ini bukan sahaja melanda wanita di usia lingkungan 20-an yang boleh disifatkan sebagai kurang matang, tetapi juga hadir di kalangan wanita yang berusia 30 dan ke atas.

Mengupas sebab-sebab wanita ‘membuat perangai’, dapat meringkaskannya kepada tiga.

  1. Wanita merasakan apabila merajuk, mereka comel
  2. Wanita merasakan apabila membuat perangai mereka akan mendapatperhatian yang lebih daripada lelaki
  3. Wanita merasakan apabila lelaki tahu mereka tidak puas hati, mereka menang dan lelaki akan mengalah kepada tuntutan dan ugutan mereka

Tetapi kebanyakan wanita yang melakukan sikap keanak-anakkan ini tidak perasan bahawa dengan berperangai begitu akan menimbulkan reaksi dan emosi yang negatif di pihak lelaki. Kaum lelaki adalah insan yang ringkas. Mereka lebih sukakan sesuatu yang terus terang, straightforward. Berteka-teki untuk meneka mengapa wajah isteriku tiba-tiba mencuka atau memikirkan apakah salah mereka akan menambahkan tekanan yang tidak memperbaiki perhubungan.

  1. Lelaki akan berasa serba salah dan sering tidak begitu tahu apa yang perlu dilakukan untuk memperbaiki keadaan.
  2. Lelaki akan mencari jalan untuk tidak berkata benar hanya untuk escape daripada mengalami episod ‘buat perangai’.
  3. Lelaki akan bosan dengan sikap anda dan lama-lama akan bosan dengan perhubungan yang sering mengundang duka berbanding ceria

Episod merajuk dan buat perangai ini tidak akan muncul di awal-awal perhubungan. Hanya selepas pasangan mengakui perasaan cinta masing-masing dan sudah tidak ada ragu-ragu bahawa lelaki itu dia punya, wanita akan mula ‘menduga’ dengan merajuk dan menuntut perhatian menggunakan cara merajuk dan membuat perangai.

Sebagai contoh, teman lelaki terlupa telefon kerana sedang bermesyuarat. Oleh kerana tidak sabar, teman wanita mendail telefon bimbit berkali-kali dan tiada jawapan. Apabila teman lelaki menjelaskan kedudukannya yang berada di dalam bilik mesyuarat, teman wanitanya tidak akan menerima secara terus tetapi akan menyukarkan lelaki tersebut dengan soalan-soalan yang berbentuk tuduhan yang akan berakhir dengan teman wanita merajuk tak tentu pasal

Bagi mereka yang sudah berumahtangga, isteri sering cenderung untuk curiga apabila suami keluar berjumpa rakan-rakan. Maka SMS pun bertalu-talu dihantar bertanyakan bila suami nak balik walaupun dia baru sahaja keluar 10 minit. Apabila 15 minit tak balik, telefon pula dengan alasan anak menangis, kepala pening dan sebagainya untuk membuatkan suami balik cepat.

Ini hanyalah dua contoh tetapi pasti mengena ramai pelayar di luar sana. Sikap mengada-ngada wanita dalam perhubungan ini jika keterlaluan akan membahayakan perhubungan

Untuk mengikis sikap ini daripada terus bermaharajalela dalam perhubungan, orang lelaki atau suami perlu tegas membimbing isteri. Kita tidak mengatakan bahawa lelaki atau suami tidak boleh memanjakan isteri atau kaum wanita langsung tidak boleh buat perangai dalam perhubungan, tetapi biarlah munasabah dan jangan kerap berlaku

Para lelaki harus tegas dalam perkara ini. Memanglah sayang teman wanita dan isteri tetapi jangan sampai isteri yang menjadi nakhoda dalam kapal rumahtangga. Apabila merajuk itu tidak kena pada tempatnya, jangan dilayani. Sikap manusia terbentuk kerana kebiasaan atau conditioning. Apabila merajuk dan dilayan (positif), orang yang merajuk akan melakukannya lagi kerana reward yang diterimanya berpihak kepada apa yang dia mahu

Apabila kerap tidak dilayan tatkala merajuk kerana perkara-perkara remeh, sikap itu akan cuba diubah kerana dia tidak mendapat reward yang dikehendakinya. Jadi untuk menyelesaikan masalah ini, jangan dilayan apabila teman wanita atau isteri merajuk atau buat perangai kerana perkara yang tidak munasabah

Kuatkan diri untuk buat muka 10 sen apabila teman wanita atau isteri mula berleter dan membuat perangai dengan lebih teruk lagi. Percayalah keadaan akan menjadi lebih baik apabila isteri sudah faham apa yang ingin anda sampaikan

Namun begitu, jangan melakukan teknik ini tanpa menerangkan terlebih dahulukepada teman wanita dan isteri. Jelaskan kepada dia kenapa anda tidak melayan apabila dia buat perangai. Dan amat penting sekali untuk anda memastikan bahawa anda tidak melayan dia apabila dia merajuk tak tentu hala. Satu perkara lagi yang perlu diingat ialah, apabila merajuknya bertempat, jangan lupa pujuk

Bagi kaum wanita pula, merajuk sesekali itu mungkin comel tetapi kalau kerap sekali, memualkan. Put yourself in his shoes dan jadilah orang yang perlu memujuk selalu, tidak menyeronokkan langsung bukan? Perhubungan yang sihat ialah apabila masalah atau ketidakpuashatian dapat diselesaikan dengan interaksi dan komunikasi antara pasangan. Cakap terus terang dengan teman lelaki atau suami apa yang menyakitkan hati anda, dan cuba untuk menyelesaikannya. Tinggalkan ‘buat perangai’ dan merajuk ini kepada budak belasan tahun yang baru untuk bertatih bercinta

kredit to chokilala

Hidup Tak Selalunya Indah


srooot2.... adeh.. nape rini rase xsedap bdn je haih... cm nk demam je.. mntk2 la jgn.. ni je tuk entry kali ni.. xleh nk komen byk2.... Ya Allah Permudahkanlah urusan ku..Aaamin

Taman Hati

teringat kate2 sorg akak@makcik(hihihi jgn mare lau terase) dlm hati ad tmn ehehe... hati sy terase tersgt la comel ehehe bgkan tamn bunga yg sgt cantik ngan bunga2 merkar.... dulu sy sgt ls otai tp dgn didikan sorg akak@makcik ehehe dpt la bermadah sedikit.. wlpn xterer tp bole la kredit pd akak tersebut....

p/s: Terasa menusuk dalam seribu maaf dipinta... hanya gurauan mainan perasaan

Dia Datang!!!!

setelah bergitu lama penantian diri ini... utusan dr Dekan telah dtg utk menjemputku pulang ke UTeM setelah dihantar ke sini hingga depan pintu hihihi... akhirnya khabar duka yg ditunggu menjelma jua.. haih bermula sudah.... cabaran menyempurnakan tugas terakhir.... Ya Allah!!!!(kate omot omaigod!! hihihi) berikan ak kekuatan utk ditinggikan thp kerajianan dlm diriku.... oh meter rajin sile naik yep... meter mls sile rosak haih.... cmne ni... sume xciap ag.... incik lecturer sile lambatkan pemergian anda ke sini.... kami sume sdg cbuk ni... projek bru start nih.... adush!!! bermacam2 akan berlaku minggu dpn tidak!!!!!! retest TUT plak yg nk kne wat nih.. kne cuti ag.... training NIOSH ag huhu byk tol... time ni la incik lectrer nk dtg ... sile tangguh perjlann anda yep haip... pd yg berkenaan sile berdoa utk sy yep.. moga2 cpt pulang ke mlake.... rindu sgt dgn org2 di melaka ( pd yg berkenaan shj yep) hihihih

p/s: bukan sekadar pandang tp lihat lah...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...